Vinkit kuvituskuvan valintaan
Hyvä kuva tukee viestin läpimenoa ja herättää huomion. Väite on helppo kuitata todeksi, mutta mistä ja miten sitä hyvää kuvituskuvaa sitten lähtisi hakemaan? Oletko joskus jättänyt käyttämättä kuvaa vain siksi, että sopivan kuvituskuvan löytäminen tuntuu hankalalta? Tässä muutamia vinkkejä siihen, miltä pohjalta valita kuva esimerkiksi verkkosivuille, blogiin, tiedotteeseen tai presentaatioon.
Yksityiskohta vai yleiskuva
Lähikuva yksittäisestä taideteoksesta vai laajalla objektiivilla otettu kuva koko näyttelytilasta? Vai sittenkin kuva taiteiljasta? Mikä tavoittelemaasi lukijaa puhuttelee?
Valitse persoonallinen kuva
Kun haluat viestillesi näkyvyyttä, valitse rohkeasti muita kuin yleisimmin käytettyjä kuvituskuvia. Lukijat ovat tottuneet geneerisiin peruskuvituskuviin (niistä jopa vitsaillaan…). Yleisön harjaantunut kuvanlukutaito mahdollistaa haastavamman ja persoonallisemmankin kuvan käytön. Ei kuvan kuitenkaan väkisin erikoinen tarvitse olla: tavallisista vakioaiheistakin tulee persoonallisempia, kun kuvat näyttävät tuoreilta ja paikallisilta ja niissä on vaikkapa vain hieman eri kuvakulma kuin tyypillisesti.
Historiallinen kuva
Käyttäisitkö välillä tehokeinona historiallista kuvaa? Toisissa tilanteissa vanhan kuvan käyttäminen on luonnollista: esimerkiksi oman organisaationne rakennus tai tuotteet menneiltä vuosikymmeniltä. Mutta miksei vanhoja henkilö-, kaupunkinäkymä- tai tilannekuvia voisi käyttää kuvittamassa jotakin moderniakin aihetta? Tämän blogitekstin kuva on 1960-luvulta.
Vaakakuva on varmempi valinta
Verkossa vaakakuva on yleisimmin käytetty formaatti. Vaakakuva asettuu niin uutishuoneisiin, tiedoteportaaleihin, median käyttöön kuin blogitekstin kuvitukseksi. Tästä syystä tiedotteessa kannattaa käyttää vaakakuvaa. Se toimii minne tiedote sitten leviääkin.
Hyödynnä valmiit kuvaideat
Toisinaan käsillä on aihe, joka tuntuu hankalalta kuvittaa. Hae silloin inspiraatiota ja ideoita selailemalla kuvituskuvia esimerkiksi Lehtikuvan kuvapankista. Tai katsele perinteisiin, ”helppoihin” aiheisiinkin kuvitusideoita: saatat löytää jotakin sellaista, jota et itse olisi osannut aktiivisesti hakea.
Tai kuvauta itse
Viestinnän aiheissa kuten uusi tuote, rakennus tai nimitys on selkeä kuvattava kohde. Jos viestittävä aiheesi on hankalammin kuvaksi puettava, esim. tutkimustulos, mieti saisiko tulokset kuvattua vaikkapa informatiivisen grafiikan muotoon. Kuvauta itse ei tarkoita, että huseeraisit välttämättä itse oman kamerasi kanssa, vaan ammattikuvaajan käyttäminen on suositeltavaa.
Muista tekijän- ja julkaisuoikeudet
Kun ostat kuvia luotettavasta lähteestä, kuten Lehtikuvan kuvapankista, julkaisu- ja tekijänoikeudet on merkitty kuvan tietoihin ja sinulla on käytössäsi tieto siitä, miten kuvan voi julkaista. Ja jos epäröit, voit aina (arkisin klo 9 – 15.30) pyytää apua kuvatoimittajilta (09) 6958 1220, kuvamyynti(at)lehtikuva.fi.
Olemme koostaneet myös oppaan Lehtikuvan asiakaspalveluun tulevista usein kysytyistä kysymyksistä liittyen kuvien oikeuksiin. Lataa maksuton opas alta: