Avatar photo

11. syyskuuta 2019

Lehtikuva etsii kumppaneiksi kotoisen elämän kuvittajia

Lippispäinen mies poimii marjoja isoon laatikkoon mansikkapellolla. Lehtikuva / Roni Rekomaa
Lehtikuva / Roni Rekomaa

Tiesitkö jo, että kotimaiselle kuvituskuvalle on kova kysyntä? Julkaisijat ja muut kuvankäyttäjät etsivät jatkuvasti kuvia, joihin lukijat ja katsojat voivat samaistua.

Jos kuvan on tarkoitus esittää Suomessa asuvan lapsiperheen keittiötä ja pöydällä tönöttää uppo-oudon näköinen maito- tai kaurajuomatölkki, alkaa silmä poimia kuvasta muitakin häiritseviä asioita. Valon, ympäristön ja kuvassa näytettävän toiminnan pitää näyttää uskottavalta, jos sillä halutaan kuvittaa suomalaista elämänmenoa. Tästä syystä kansainvälisten kuvatoimistojen kuvastot eivät usein vakuuta katsojaa.

Lehtikuva solmiikin jatkuvasti myyntisopimuksia Suomessa työskentelevien kuvaajien kanssa. Voisitko sinä olla yksi heistä?

Laaja kattaus erilaisille asiakkaille

Kodin keittiö
Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto

Koska Lehtikuva on osa uutistoimisto STT:tä, laadukas uutiskuvatuotanto on sille tärkeää. Aikaan ja paikkaan sidotut uutiskuvat näyttävät meillä, mitä kotimaassa ja maailmalla tapahtuu. Joskus uutiskuvat ovat kertakäyttötuotteita, mutta toisinaan niistä voi muodostua ikonisia symboleita maailmaa muuttaneista tapahtumista – tai muuten osuvia kiteytyksiä menneestä maailmasta.

Kuvituskuvista taas ei ilmene, missä ja milloin ne on otettu – eikä tälle tiedolle olekaan tarvetta. Juomatölkki ja keittiönpöydälle kootut aamupalatarpeet viestivät ilman kuvatekstejäkin mitä kuvassa tapahtuu.

Laajaa ja kirjavaa asiakaskuntaa palveleva kuvatoimisto tarvitsee Kuvakauppansa valikoimiin molempia kuvatyyppejä. Koska talon omat kuvaajat ovat usein kiinni uutistyössä, Lehtikuva kaipaa yhteistyökumppaneiden apua etenkin kuvituskuvan taltioimiseen.

Kaikenikäisiä ihmisiä, ympäri vuoden

Äiti ja kaksi lasta pulkkailevat
Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto

Uutta kuvituskuvaa tarvitaan jatkuvasti kaikilta elämänalueilta. Kuviin halutaan eri-ikäisiä ja näköisiä ihmisiä, oli kyse sitten työn, kotielämän, harrastusten tai sosiaaliasioiden kuvittamisesta. Koska tilanteet ja tapahtumat näyttävät erilaisilta vuorokauden eri vaiheissa ja vuodenaikojen vaihtuessa, tämän kirjon tulisi näkyä myös kuvavalikoimassa.

Vaikka kuvituskuvien pitää monesti toimia ilman paikkasidonnaisuutta, myös paikalliset aiheet, kuten paikallisen elämäntavan, kulttuurin ja ilmiöiden dokumentointi on potentiaalista myyntikuvaa. Paikkakuntien nimikilvet, pääkadut ja keskeisimmät nähtävyydet voivat tulla yhtäkkiä ajankohtaisiksi paikkakunnan ylittäessä uutiskynnyksen.

Jos kiinnostuit yhteistyöstä, voit lukea aiheesta lisää kuvituskuvien tuotesivulta tai ottaa yhteyttä Lehtikuvan kuvahallinnan ja kumppanuuksien päällikkö Johanna Oksaseen (johanna.oksanen@lehtikuva.fi).