”Taide on väline kaikkien rajojen ylittämiseen” – Roy Scott
Mikä on koulutustaustasi?
Lukiosta valmistuttuani kävin Montserrat College of Visual Artin Massachusettsissa. Kyseessä on pieni yksityinen taideyliopisto, jossa opiskellaan ensin kaksi vuotta peruskursseja ennen pääaineeseen keskittymistä. Vaikka vakaa aikomukseni oli kouluttautua ammattigraafikoksi, minun piti siis opiskella muun muassa klassista maalausta, kuvanveistoa, taidehistoriaa, väriteoriaa ja anatomiaa sekä elävän mallin piirustusta.
Tämä yhdistelmä on osoittautunut mittaamattoman arvokkaaksi monella tasolla, ja avannut uusia mahdollisuuksia graafikkona toimimiseen. Valmistuin nelivuotisesta ohjelmasta erinomaisin arvosanoin kuvituksessa ja graafisessa suunnittelussa.
Koulutuksestani huolimatta käyn yhä erilaisilla taideretriiteillä ja jatkan osaamiseni laajentamista. Viime kesänä kävin vahamaalauskurssin legendaarisessa Haystack School of Craftsissa Mainen Deer Islella. Olen erityisen kiinnostunut monotypiasta – useissa kuvissani taustana on omia vedoksiani.
Kuinka pitkään olet työskennellyt kuvittamisen parissa ja tehnyt töitä Ikon Imagesin kanssa?
Olen työskennellyt freelance-kuvittajana ja graafisena suunnittelijana vuodesta 1999. Sitä ennen toimin AD:nä graafisen suunnittelun toimistossa. Ikon Imagesin kanssa aloitin yhteistyön vuonna 2013.
Ikon Imagesin Tim Lund ja hänen tiiminsä ovat maailman huippuja sanan jokaisessa merkityksessä. Tim arvioi usein kuvitustöitäni ja antaa arvokasta palautetta ja tekee parannusehdotuksia. Koen, että olen parempi visuaalinen viestijä tämän kumppanuuden ansiosta. Me myös seuraamme molemmat Englannin jalkapalloa, joten hänen kanssaan on hauska vatvoa suosikkijoukkueidemme edesottamuksia!
Mistä löydät inspiraatiota? Miten lähestyt uutta aihetta – mistä aloitat?
Löydän inspiraatiota monilla tavoin. Päälähde ovat tilaustyöt. Innostun haasteista ja paineesta ylittää odotukset – sekä omani että asiakkaan. Kun en tee tilaustöitä, ammennan inspiraatiota ajankohtaisia asioita käsittelevistä artikkeleista, elokuvista, luonnosta ja pyöräilystä. Usein kuvitusidea vain pälkähtää päähäni, ja ryhdyn toimeen.
Aloitan uuden kuvituskuvan tekemisen luonnostelemalla konsepteja, minkä jälkeen kokeilen erilaisia kerroksia tai monotypiatekstuureja, jotka ovat kaiken perusta. Rakennan kuvan näiden päälle käyttäen digitaalisten valokuvien, vektorigrafiikan ja kollaasimateriaalien yhdistelmiä. Tuon nämä eri elementit Adobe Photoshopiin, ja yhdistän ne käyttäen erilaisia digitaalisia kollaasitekniikoita.
Kun teet kuvitusgrafiikkaa, mietitkö globaaleja markkinoita?
Minusta se mitä teen, ja taide ylipäätään, ovat välineitä kaikkien rajojen ylittämiseen. Jos kuvitus resonoi minussa ja aihe on universaali, kuva myy potentiaalisesti missä tahansa.
Mitkä ovat hankalimmat kuvitusaiheet? Vaativatko ne taustatyötä?
Vaikea kysymys. Ainakin avoimesti poliittiset tai kulttuurisodan leimahduksiin liittyvät aiheet, kuten lisääntymisoikeudet, aseväkivalta, tasa-arvoinen avioliitto ja rasismi voivat olla hankalia kuvitettavia. Niiden avulla voi myös voimauttaa ja nostaa esiin tärkeitä aiheita. Minulle ne ovat tervetulleita haasteita, ja minulla on ollut etuoikeus työskennellä organisaatioiden kanssa, jotka ovat tilanneet minulta tällaisten hankalien aiheiden kuvituksia.
Jokainen tilaustyö vaatii taustatyötä, se on osa prosessia ja usein myös se kohta, missä parhaat ideat syntyvät. Pääsen myös laajentamaan tietämystäni ja ymmärrystäni erilaisista aiheista, joihin en muuten olisi koskaan tullut tutustuneeksi. Uteliaisuus maailmaa kohtaan on suuri etu kuvittajalle.
Onko sinulla suosikkiaiheita?
Nautin aiheista, jotka liittyvät psykologiaan, ympäristöön, talouteen, tieteeseen, teknologiaan, ja lääketieteeseen. Lisäksi sosiaalinen oikeudenmukaisuus on aihe, johon tunnun palaavan usein.
Mistä tunnistaa hyvän kuvitusgrafiikan?
Ensinnäkin hyvä kuvitus kehittyy konseptuaalisesta ajatusprosessista ja kyvystä kommunikoida ideoita ja tunteita sellaisella ainutkertaisella tyylillä, joka vangitsee katsojan. Tämä ”tyyli” voi olla mikä tahansa väline: sommittelu, väri, tekstuuri ja syvyys. Nämä ovat hyvät kuvan perusta.
Onko joidenkin töiden myyntimenestys yllättänyt sinut?
Minulle on aina yllätys nähdä, mitkä työt myyvät ja mitkä eivät. Minulle tämä tarkoittaa sitä, ettei minun pidä rajoittaa itseäni vaan jatkaa kokeiluja ja ”vaeltaa luovasti” – katsoa, mihin päädyn. Kun yrittää tehdä kuvia, joiden kuvittelee myyvän, alkaa rajoittaa itseään. Silloin jää paitsi iloisista yllätyksistä, joita tulee vastaan silloin, kun uskaltaa ottaa riskejä.
Mitä sinulla on työn alla juuri nyt?
Tällä hetkellä teen töitä Momentumille, joka on Yhdysvaltain MS-yhdistyksen lehti. Koko sivun kuvitus tulee artikkeliin, joka käsittelee ennaltaehkäisevien toimenpiteiden ohella sitä, miten autoimmuunisairaudet voivat ilmentyä ja miten ne voi sekoittaa MS-oireisiin (ks. oheinen kuva).